dijous, 5 de setembre del 2013

Entrevista al soci fundador, Felip Luna (tercera i última part)

I finalment la tercera i darrera part de l'entrevista. Ha estat un treball molt gratificant, gràcies a l'amabilitat i excel·lent memòria del Sr. Felip Luna així com pel fet d'estar recollint la historia del Club Escacs Amposta.

Gràcies de nou i espero que aquesta recopilació d'informació serveixi per algun treball futur.

        + Enllaç a la primera part de l'entrevista

        
+ Enllaç a la segona part de l'entrevista

______________________________________________________________________________________________


[T] Conserva alguna planella de les partides que va jugar amb l’Amposta?

[F. Luna] Mira, ara fa poc en vaig trobar per casa i li vaig donar amb meu fill Agustí [actualment jugador del Club Escacs Amposta]. Li vaig dir... “Mira com jugava el teu pare!” [se’n riu al comentar-ho]

Crec recordar que tinc una fotografia de les simultànies contra Arturo Pomar. La buscaré a veure si la trobo per casa. [I la va trobar, a unes simultànies a Ulldecona el 8 de maig de 1965, on hi va anar junt amb Secundino Serret. També va facilitar-me’n dues on surt amb Fidel jugant un per equips, datades el 13 de juny de 1954. Totes tres apareixen en les dues entrades precedents de l'entrevista]


[T] Actualment els jugadors d’escacs disposen d’ordinadors i tota classe de llibres per aprendre escacs i millorar el seu joc. Quins mitjans disposaven en la seva època?

[F. Luna] També teníem alguns llibres, no tants com ara. Jo tenia un llibre que es deia “Aperturas modernas de Peón de Dama”, “Mi sistema” de Nimzowitch i un altre sobre l’obertura Siciliana.


També tenia revistes, com ara “Ajedrez Español”, una altra d’argentina que es deia “Caissa” i una altra de portuguesa en paper de diari i en format petit. Les revistes me les demanava Joaquin Roig a la seva llibreria.

 


D’aquests llibres i aquestes revistes vaig aprendre les obertures que jo jugava. Sempre he estat un jugador més de posició que de combinació, pel que quan portava blanques sempre vaig sortir més P4D que no pas P4R. En negres a P4R jugava una siciliana, P4AD, i si me sortien de dama, P4D, responia també P4D, però si me jugaven un gambit de dama no jugava amb la línia principal de l’ortodoxa (ho jugava tothom!) sinó que m’havia estudiat una línia en la que jugaves A5C i D4T, la variant Bogoljubow (un gran jugador del seu temps però que no va arribar a ser campió mundial), que se’n sortia del més comú. Recordo que, en canvi, a P4D Fidel responia amb C3AR, una Índia de Rei, una defensa que se li donava molt i molt bé.


Games
[Event "Campeonat provincial de 1a"] [Site "Amposta"] [Date "1977.10.30"] [Round "-"] [White "Trench"] [Black "Luna"] [Result "0-1"] [WhiteElo "-"] [BlackElo "-"] [PlyCount "-"] [EventDate "1977.10.30"] [TimeControl "-"] 1.d4 d5 2.c4 e6 {(Gambit de Dama, Defensa Ortodoxa)} 3.Nc3 Nf6 4.Nf3 Nbd7 5.Bg5 c6 6.e3 Qa5 7.Bxf6 Nxf6 8.Bd3 Bb4 {(aquest és el moviment que comenta Felip Luna: defensa Cambridge Springs, variant Bogoljubow)} 9.Qc2 dxc4 10.Bxc4 Nd5 11.Bxd5 cxd5 12.0-0 Bd7 13.a3 Be7 14.Rfc1 Rc8 15.Qd3 0-0 16.Ne5 Be8 17.b4 Qb6 18.Ne2 Rxc1+ 19.Rxc1 f6 20.Nf3 Bd7 21.h4 Rc8 22.Rxc8+ Bxc8 {(les negres es queden amb la parella d'alfils)} 23.g4 a5 24.b5 Bd7 25.a4 Qd6 26.Nc3 Qa3 27.Nd2 Bb4 28.Ndb1 Qc1+ 29.Kg2 b6 30.f4 Qb2+ 31.Kf3 e5 {(aparent sacrifici de peó!)} 32.dxe5 Bxg4+ 33.Kg3 {(el rei blanc no pot capturar l'alfil per 33.- ... Dg2+! i escac mat a la següent jugada)} h5 34.Qxd5+ Kh7 35.Qg2 Bxc3 {(i amb aquesta jugada les negres guanyen peça)} 36.Qxb2 Bxb2 37.exf6 Bxf6 0-1

[T] A principis dels anys vuitanta hi ha haver una escissió al Club de Ajedrez Amposta, i els joves ampostins que jugaven a escacs van marxar i van fundar un nou equip, el Grup Escacs Amposta. Vostè recorda que va passar?

[F. Luna] Doncs no ho sé massa. Jo feia poc que m’havia deixat de jugar competicions amb el club i no me’n vaig assabentar. Recordo que els que van formar el nou equip eren joves que jugaven molt bé, com ara José Luís Alucha (fill d’un dels fundadors), Daniel Rius i Joan Machado.


[T] Doncs fins aquí l’entrevista. Moltes gràcies pel seu temps.

[F. Luna] Moltes gràcies a tu. Aquí a la vitrina del menjador guardo la placa que me van donar el desembre passat, per Fires. I a l’habitació en tinc una altra que me van entregar quan el Club Escacs Amposta va celebrar el 50é aniversari.

Els escacs han estat una de les grans aficions de la meva vida. Gràcies per recollir les meves paraules i la història del club. Gaudiu-lo i conserveu-lo per a les properes generacions de jugadors d’escacs ampostins.
El Sr. Felip Luna recollint la placa d'homenatge i agraïment
a la seva dedicació al Club Escacs Amposta, el desembre del 2012
durant la celebració del campionat de partides ràpides de la Copa de Fires

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada